20 otázok, ktoré šoféri položia na pohovore

20 otázok, ktoré šoféri položia na pohovore

Šoféri položia prepravnej spoločnosti rôzne otázky, ktoré vám ukážu, do akej miery ich daná ponuka zaujíma, ale aj to, či je daná práca pre nich naozaj vhodná. Pozbierali sme 20 otázok, ktoré väčšina šoférov položí počas pohovoru.

1. Na aké zmeny sa pracuje?

Koľko času treba stráviť na cestách a po práci „vonku“ ako dlho môže šofér zostať doma? V medzinárodnej preprave po novom čím ďalej tým viac spoločností zaviedlo systém, podľa ktorého vodiči robia 2 týždne a 1 týždeň strávia doma. Takto môžu byť šoféri častejšie so svojou rodinou. Ako sa rieši cestovanie v prípade zahraničného sídla spoločnosti? Lietadlom, minibusom, vlastným autom? Preplácajú sa cestovné náklady?

2. Ktoré sú hlavné trasy?

Väčšina firiem sa špecializuje na určité regióny a trasy. Import, export, pravidelné kolečká, dlhá španielska cesta.

3. Aká je mzda a aké sú zamestnanecké benefity?

Aká je základná zložka mzdy, aká je výška dennej nezdanenej mzdy doma a v zahraničí, hospodárne využívanie pohonných látok (na základe čoho?). Či je extra zdravotné poistenie alebo poistenie na PN, či je poistenie zodpovednosti za škodu atď. V rámci navrhnutých pracovných zmien je dôležité, koľko musí robiť a koľko peňazí za to dostane.

4. Akým vozidlom sa jazdí?

Každý šofér má svoju obľúbenú značku ťahača a návesu. Často sa kladú otázky týkajúce sa komfortnej výbavy ťahača. Či je v ňom chladnička, nezávislá klimatizácia alebo sa pýtajú na veľkosť kabíny.

5. Aký je chod komunikácie?

Prostredníctvom tejto otázky sa šoféri dozvedia, či počas práce majú komunikovať s jedným dispečerom, alebo pri jednotlivých otázkach je potrebné byť v kontakte zvlášť napr. so špeditérom, s riadiacim, so skladom alebo so zákazníckou službou. Či komunikácia prebieha cez telefón alebo palubný počítač a je dôležité, v akom jazyku.

6. Či je v prípade problému kancelária ľahko dostupná?

V ideálnom prípade by mal byť v prevádzke firmy stále dostupný niekto, kto je schopný pomôcť šoférovi telefonicky alebo osobne.

7. Aké sú stanovy firmy pre prípad, že by šofér zobral so sebou na jednu cestu svoju manželku, svoje dieťa, prípadne svojho psa?

Šoféri niekedy chcú zobrať so sebou na jednu cestu svoju manželku/priateľku, aby mohli spolu stráviť viac času, alebo počas školských prázdnin chcú ukázať svet svojmu dieťaťu. (Patrí medzi moje nezabudnuteľné zážitky, keď ma otec zobral počas prázdnin na cesty okolo Európy. Nikdy na to nezabudnem, a navyše išlo o príležitosť, keď sme si mohli trochu kompenzovať čas strávený ďaleko od rodiny.)

8. Aké sú pravidlá tankovania a parkovania?

Pravidlá tankovania rieši každá firma inak. Sú firmy, ktoré poskytnú jednu alebo viac tankovacích kariet, sú také, ktoré dovoľujú tankovanie na určitých miestach, inde si zas šofér môže sám zvoliť, kde chce tankovať.

Na platených parkoviskách sa platí v hotovosti alebo kartou? Keď v hotovosti, tak či je dopredu poskytnutá suma na parkovanie a iné výdavky, alebo šofér si hradí tieto výdavky sám, a potom mu ich spätne refundujú.

9. Ako sa v danej firme rieši prípadná škodová udalosť?

Či sú pracovné prostriedky poistené? Či sú šoféri poistení spôsobom, na základe ktorého by sa namiesto vodiča vyplatila spoluúčasť v prípade škodovej udalosti? Kde je hranica vlastnej zodpovednosti?

10. Koľko je priemerná dĺžka prejazdenej trasy za týždeň alebo mesiac a aký je počet vykládok a nakládok?

Sú firmy, pri ktorých sú dlhšie trasy a je menší počet vykládok a nakládok. Ale sú aj také, pri ktorých je to opačne, resp. pri ktorých sa aj šofér musí na tom aktívne podieľať. Keď šofér musí aj vykladať, je otázkou, či ručným alebo elektrickým paletovým vozíkom? Aby sme predišli prekvapeniam, je dobré vyjasniť to hneď na začiatku.

11. V prípade, že vodič musí vykladať či nakladať, koľko peňazí za to dostane navyše?

Ak sa ráta s manuálnou vykládkou a nakládkou, ako je to vyplatené? Podľa hodinovej mzdy, dostanú paušálnu sumu, alebo podľa váhy a pod.?

12. Aké kurzy zabezpečuje firma?

Čo sú to za kurzy a koľko trvajú? Napr. Osvedčenie o odbornej spôsobilosti, ADR, kurz k novému typu vozidla, školenie k úspornej jazde atď.

13. Aké sú možnosti kariérneho rastu?

Je dobré o tom informovať uchádzača, keď by v budúcnosti chcel robiť napr. ako inštruktor šoférovania alebo ako dispečer v kancelárii.

14. Či merajú výkon vodičov?

Firmy majú určité normy, podľa ktorých merajú výkon vodičov. Zohľadňujú napr. spotrebu paliva, spôsob jazdy, príchod včas na miesto nakládky a pod. Otázkou býva aj to, či sa dávajú bonusy pre zamestnancov, ktorí majú nadpriemerný výkon.

15. Ako často sa vykonáva údržba vozidiel, resp. ako často sa vymieňajú vozidlá?

To je dôležitá informácia pre vodiča, pretože nie je preňho nič horšie, ako keď sa musí každý deň trápiť so starým, rozheganým vozidlom.

16. Aké pracovné príslušenstvo zabezpečuje firma?

Či dajú firemný telefón (s prístupom na internet), pracovné oblečenie, ochrannú obuv, prilbu.

17. Aká je vybavenosť sídla?

Môže sa stať, že musia dlhší čas stráviť v sídle firmy, napr. 45 hodinový odpočinok, alebo len pol dňa čakajúc na náklad. Preto je dôležitá otázka, či je k dispozícii vybavenie na zabezpečenie pohodlia vodičov. Napr. práčka, posteľ, kuchyňa.

18. Je školiace obdobie?

Veľa firiem pomáha novoprijatým vodičom so zaškolením. Čo a ako prebieha, aké sú vozidlá, ako sa používa palubné komunikačné zariadenie a pod. Je dôležitá aj otázka, aká je výška mzdy počas školiaceho obdobia (napr. prvý mesiac so skúseným mentorom).

19. Kde sa má čerpať 45 hodinový odpočinok?

Firmy musia držať krok s byrokraciou a predpismi, preto závisí od nich, ako chcú vyhovieť pravidlám súvisiacim so 45 hodinovým odpočinkom. Sú firmy, ktoré v regulovaných krajinách pošlú svojich zamestnancov do hotela, iné ich posielajú do iných krajín, a tiež také, ktoré poskytujú vodičov na 45 hodinový odpočinok do tepla domova.

20. Aké sú podmienky servisu vozidla?

Či je zmluvný servisný partner s celoeurópskym pokrytím (24/7 road assistance), alebo údržba a oprava prebieha v servise na sídle spoločnosti, prípadne v miestnom značkovom servise.

Napísané: 20.04.2023 - zdroj

< Späť na články