Nábor šoférov – Čo nerobte (3. časť)
Prečítajte si aj prvú a druhú časť série.
Netreba si pýtať odporúčanie alebo si ho pýtať príliš skoro
Jedným z najlepších a najdostupnejších zdrojov pri vyhľadávaní šoférov sú ostatní šoféri. Ak zamestnávaš spokojného šoféra, on môže byť výborným zdrojom odporúčaní. Pri nábore však treba byť opatrný, aby ste si nepýtali príliš skoro odporúčania, keď ešte váš pracovný vzťah nie je upevnený.
Dôvera sa vytvára vtedy, keď šofér cíti, že jeho obavy a problémy vypočujete a snažíte sa ich vyriešiť. Ak si náboristi pýtajú odporúčania ešte predtým, ako sa adekvátne postarali o šoféra, uchádzač sa cíti byť využitý a zanedbaný. Odporúčania nemôžu byť silené, skôr ich treba spomenúť prirodzeným spôsobom, počas rozprávania, možno vo chvíli, keď uchádzač prejaví svoju spokojnosť voči firme. Na strane druhej je problém aj to, keď si firma odporúčanie nevypýta. Ak nároky šoféra boli uspokojené, jeho obavy boli identifikované, tak väčšina z nich s radosťou odporučí ďalších nádejných uchádzačov. Je veľká chyba nevyužiť túto možnosť.
Počet a kvalita odporúčaní závisí len od toho, kedy a akým spôsobom ste začali pri nábore o tejto téme hovoriť. Časom a praxou sa dá prísť na to, kedy a ako začať takúto debatu. Odporúčanie je dokázateľne úspešnou technikou.
Zle priorizovať skúsenejších a odhodlanejších uchádzačov
Každý budúci šofér je iný. Preto treba ku každému trochu inak pristupovať. To, čo funguje u jedného, možno u druhého nebude fungovať. Je dôležité, aby sme ku každému uchádzačovi pristupovali spravodlivo, ale je tiež dôležité, aby bola odhadnutá kvalifikácia a motivácia všetkých šoférov.
Je dôležité, aby náborista vždy hodnotil uchádzača na základe spoločných rozhovorov a vlastných pocitov. Je potrebné priorizovať, kto spĺňa očakávania, kto má skutočný záujem a kto menej. Prejsť zoznam uchádzačov bez zohľadnenia týchto skutočností znamená strácanie cenného času.
Zlý predpoklad, podľa ktorého by sa mali záujemcovia prihlásiť
Je ľahké predpokladať, že šofér, ktorý má skutočný záujem o prácu, sa kvôli ďalším informáciám prihlási sám. Ale keď niekto aktívne hľadá nové zamestnanie, je zahltený informáciami.
Väčšina uchádzačov, ak nie všetci, si vypočujú viac firiem, aby si mohli porovnať možnosti. Keďže je veľa odlišností v organizácii zmien, v platoch a vo vozovom parku, šofér si nemusí pamätať detaily všetkých ponúk firiem. Preto úlohou náboristu je, aby sledoval uchádzačov a neočakával, že sa šofér prihlási, keď bude potrebovať viac informácií. Každý nový uchádzač si zaslúži čas a pozornosť.
Pozornosť a priebežná komunikácia je tým, čo robí obrovský rozdiel. Ako americký finančný guru Grant Cardone podčiarkol, „48 % predávajúcich sa nepokúsi znovu vyhľadať potenciálnych kupujúcich, 25 % z nich spraví dva pokusy a vzdá sa. 12 % predávajúcich spraví tri pokusy. 2 % predaja sa uskutoční pri prvom kontakte. 3 % predaja po druhom kontakte a 5 % po treťom. 10 % predaja sa uskutoční po štvrtom kontakte a 80 % medzi piatym a dvanástym“.
Tieto údaje veľmi dobre ilustrujú, aké dôležité je udržiavanie kontaktu a stále sledovanie uchádzača z hľadiska celého náboru. Ak náboristi neinvestujú do toho čas a energiu, tak je malá pravdepodobnosť, že to urobia šoféri.
Monitorovanie a absencia starostlivosti o predchádzajúcich uchádzačoch
Podobne ako pri predpoklade vyššie, podľa ktorého nám šofér zavolá naspäť, je častou chybou aj to, že sa nemonitorujú predchádzajúci uchádzači. Fluktuácia v našom odvetví naberá astronomické rozmery. Jej miera je oveľa vyššia ako v iných odvetviach.
Šoféri sú známi tým, že často menia zamestnávateľa. Šofér, ktorý predtým odmietol ponuku, možno nebude dlho nedostupný, ak nie je spokojný s množstvom voľného času, s platom alebo s niečím iným.
Z toho vyplýva, že na predchádzajúcich uchádzačov sa nezabúda. Ak ste neustále v kontakte s nejakým nádejným šoférom, to vám necháva otvorené možnosti. Keď príde čas na hľadanie nového zamestnania, vy budete za svoju extra námahu uprednostňovaní.
Napísané: 20.04.2023 - zdroj
< Späť na články